Övergångsplan

Från den 1 juni 2022 tar Trollhättan Energi ett utökat ansvar för leveransen av tjänster via fibernätet till dig. Det innebär att Trollhättan Energi tar över ansvaret för teknisk utrustning i fibernätet och för kontakten med de leverantörer som erbjuder tjänster i nätet. Själva omkopplingen sker successivt under januari-maj 2022. Längre ner på denna sida ser du när övergången görs i ditt område.

Vad innebär detta för mig som kund?

Du kommer förhoppningsvis inte märka av något alls förutom mindre störningar i fibernätet. Två veckor före övergången kan du inte ändra dina nuvarande tjänster (internet, tv och telefoni beroende på vad du har) eller byta tjänsteleverantör. Så snart övergången är klar kan du återigen byta tjänsteleverantör (om du önskar) till någon av de som valt att ansluta sig till Trollhättan Energis öppna fibernät. Vill du behålla nuvarande tjänsteleverantör behöver du inte göra någonting.

Här kan du läsa mer om de tjänster vi erbjuder

Vi meddelar dig via sms

Vi aviserar dig via sms tre veckor innan vi gör övergången i ditt område och vid eventuella störningar i fibernätet. SMS-tjänsten vi använder hämtar uppgifter från telefonoperatörerna vilket betyder att det inte är synkroniserat med vårt kundsystem. De flesta telefonnummer är dock registrerade automatiskt. Om du däremot har ett företagsabonnemang eller ett kontantkort behöver du lägga in ditt nummer manuellt. Därför kan det vara bra att kontrollera så att dina uppgifter stämmer. Läs mer om vår driftinformationstjänst och kontrollera dina uppgifter här

Så startar du om din router, fiberkonverter, dator och tv

När övergången är klar får ett nytt sms där vi ber dig att kontrollera att allt fungerar som det ska. Om inte – starta om all din utrustning inklusive din kundenhet (enheten som sitter på väggen) och all utrustning efter kundenheten.

Så startar du om Intenos kundenhet

Vi har upptäckt att en modell av kundenhet inte startar upp korrekt efter att du blivit överflyttad till Trollhättan Energis öppna fibernät. Denna instruktion avser endast modellen som visas på bilden nedan.

Inteno kundenhet

Problemet är att den låser sig och att tjänster inte fungerar. Den omstart vi allmänt rekommenderar löser inte problemet vilket innebär att just denna modell av kundenhet behöver lite specialbehandling. För att få kundenheten att starta upp korrekt och få igång dina tjänster behöver du göra följande:

  1. Sätt i strömmen och se till att lampan ”PWR” (längst till höger) lyser. Vänta 5 minuter innan nästa steg för säkerhets skull. Kundenhet ska utöver våra instruktioner inte röras.
  2. Ta ett smalt och spetsigt föremål (till exempel ett gem) och tryck in i hålet pilen nedan pekar på i minst 15 sekunder. Du kommer känna att en ”knapp” trycks in.

Baksidan av en kundenhet

3. Låt kundenheten starta om helt (vänta minst 5 minuter). Sannolikt kommer dina tjänster nu att fungera.
Fungerar inte dina tjänster efter du genomfört punkt 2 avvaktar du i 5 timmar och upprepar instruktionen i punkt 2 än en gång. Invänta omstart i minst 5 minuter.
4. I det fall du efter två försök av punkt 2 fortsatt inte har fått igång tjänst kontaktar du din tjänsteleverantör.

Information till dig som har tjänster från Telia

Har du tjänster från Telia kan du uppleva problem med TV och/eller telefoni efter att du blivit överflyttad till Trollhättan Energi som kommunikationsoperatör. Vid problem med TV rekommenderar Telia att du gör en fabriksåterställning av din router

Telia har skickat ut information till dig som har telefoni över bredbandet. I brevet informerar Telia om att du behöver en ny adapter för att få telefonin att fungera efter överflytt. Denna adapter får du kostnadsfritt via postpaket genom att kontakta Telia via 90200.

Rekommendationen är att du kontaktar Telia innan överflytt för att hinna få adaptern i tid.

När blir jag påverkad?

Övergången sker successivt, mellan januari – maj 2022.

Sjölanda

17 januari

Karta över SjölandaKlicka här för att se kartbild över Sjölanda i större format (öppnas i ny flik)

Velanda, Åsaka och Upphärad

1 februari – 9 februari

Karta över Velanda, Åsaka och UpphäradKlicka här för att se kartbild över Velanda, Åsaka och Upphärad i större format (öppnas i ny flik)

Slätterna, Sjuntorp och del av Åsaka

10 februari – 21 februari

Karta över Slätterna och SjuntorpKlicka här för att se kartbild över Slätterna, Sjuntorp och del av Åsaka i större format (öppnas i ny flik)

Del av Lextorp och Sylte

28 februari – 3 mars

Karta över LextorpKlicka här för att se kartbild över del av Lextorp och Sylte i större format (öppnas i ny flik)

Halvorstorp, Sandhem och del av Lextorp

3 mars – 14 mars

Karta över Halvorstorp och SandhemKlicka här för att se kartbild över Halvorstorp, Sandhem och del av Lextorp i större format (öppnas i ny flik)

Centrum syd, Strömslund, Torsered, Hults höjd, Öresjö och Båberg

15 mars – 24 mars

Karta över Strömslund och ÖresjöKlicka här för för att se kartbild över Strömslund, Torsered, Hults höjd, Öresjö och Båberg i större format (öppnas i ny flik)

Källstorp, Strömslund, Skoftebyn och Sylte

28 mars – 11 april

Karta över Källstorp, Strömslund, Skoftebyn och SylteKlicka här för att se kartbild över Källstorp, Strömslund, Skoftebyn och Sylte i större format (öppnas i ny flik)

Del av Vänersborg

19 april – 5 maj

Karta över delar av VänersborgKlicka här för att se kartbild över del av Vänersborg i större format (öppnas i ny flik)

Östra Margaretavägen

5 maj

Karta över Östra MargaretavägenKlicka här för att se kartbild över Östra Margaretavägen i större format (öppnas i ny flik)

Del av centrum och Egna Hem

9 maj – 19 maj

Karta över del av Centrum och Egna hemKlicka här för att se kartbild över del av Centrum och Egna Hem i större format (öppnas i ny flik)

Del av Centrum, Stavre och Halvorstorp

23 maj – 24 maj

Karta över LarmvägenKlicka här för att se kartbild över del av Centrum, Stavre och Halvorstorp i större format (öppnas i ny flik)